W klasie drugiej uczniowie rozpoczęli realizować projekt dotyczący naszego regionu. Ideą przewodnią projektu było ukazanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu i wykorzystanie wielokierunkowej działalności uczniów. Edukacja regionalna powinna być częścią procesu kształcenia ogólnego. Ważne jest, aby dziecko kończące pierwszy etap edukacji, czyli kształcenie zintegrowane miało na miarę swoich indywidualnych możliwości ukształtowane poczucie tożsamości regionalnej, znało obyczaje oraz tradycje, sztukę ludową i część historii własnego regionu. Zajęcia „Wiem kim jestem i skąd pochodzę” dały możliwość poznania własnego regionu, wprowadziły w życie kulturalne wspólnoty lokalnej, umożliwiały kultywowanie tradycji regionalnych oraz wprowadziły w zagadnienia dotyczące historii naszego miasta, postaci z nim związanych, najważniejszych miejsc, zabytków oraz legend.
Korzystając z ćwiczeń „Ustroń moje miasto” wspólnie poznawaliśmy z uczniami gwarę cieszyńską, ciekawe miejsca w okolicy, dzielnice Ustronia, herb oraz symbole związane z miastem i legendy. Po zakończeniu ćwiczeń, aby usystematyzować wiedzę uczniów, odwiedziliśmy Muzeum Ustrońskie. Każdy uczeń otrzymał na koniec dyplom znawcy regionu.
Efekty po realizacji projektu:
- Uczeń zna i potrafi wskazać położenie regionu na mapie.
- Zna i potrafi opowiedzieć legendy związane z regionem.
- Zna historię, obrzędy i tradycje regionu.
- Czuje się odpowiedzialny za to, co go otacza.
- Potrafi świadomie i aktywnie uczestniczyć w życiu wspólnoty lokalnej.
- Rozumie potrzebę pielęgnowania tradycji oraz dziedzictwa kulturowego.
- Potrafi wskazać sławnych i zasłużonych dla Ustronia Polaków.
- Zna i dba o zabytki regionu.
Dodała: E. Bujok
Zdjęcia: E. Bujok