WAŻNE WYDARZENIA W SZKOLE

Rok szkolny 2020/2021

dodała: J. Herczyk (25-03-2021, 05:22:51), zdjęcia: J. Herczyk

18 marca w klasie 3a odbyły się niezwykłe zajęcia regionalne. Podczas spotkania z przewodnikiem turystycznym, panem Ryszardem, zapoznaliśmy się z zabytkami i osobliwościami miasta Cieszyna. Obejrzeliśmy film pt. ,,Cieszyn – jedno miasto w dwóch krajach”, następnie w grupach przystąpiliśmy do  budowy najważniejszych zabytków Cieszyna – Wieży Piastowskiej i Rotundy Świętego Mikołaja z użyciem klocków Linden, według przygotowanych instrukcji. Zajęcia te przyniosły nam wiele radości, niektórzy zdecydowali nawet o tym, że w przyszłości będą pracować w branży budowlanej lub zostaną architektami.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Sikora-Fryda (22-03-2021, 04:48:22), zdjęcia: M. Sikora-Fryda

18 marca uczniowie klasy 2b uczestniczyli w zajęciach z robotyki. Dzieci uczyły się programowania z użyciem klocków Lego, które sprawiło im wiele radości.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (17-03-2021, 04:37:14), zdjęcia: E. Bujok, P. Sztefek

Podczas omawiania lektury „Detektyw Pozytywka” w klasie 2a panowała radosna atmosfera. Dzieci przyszły do szkoły przebrane za detektywów i przyniosły niezbędne rekwizyty detektywistyczne, były to lupy, okulary, kapelusz, latarka, nawet kaktus – jedyna broń głównego bohatera książki. Na początek dzieci zapoznały się z prezentacją  w której zostały zawarte wiadomości o autorze,  wystawka jego książek, kilka ciekawych zagadek  itp. Uczniowie, siedząc w kręgu, wypowiadali się swobodnie na temat przeczytanej lektury oraz brali udział w zabawach detektywistycznych.

Drugim elementem były zadania interaktywne, które wspólnie wykonywaliśmy w klasie na tablicy interaktywnej. Poprzez gry sprawdziłam w jakim stopniu uczniowie zrozumieli treść i ile zapamiętali. Były gry związane z bohaterami i wydarzeniami. Były też ćwiczenia rozszerzające słownictwo. Nie zabrakło również zadań logicznych. Uczniowie rysowali również portret bohatera . Powstały cudne prace.

Następny dzień pracy z lekturą, to kolejne wyzwania. Trzeba było w domu opisać postać Detektywa Pozytywki, każdy w klasie przeczytał swój opis.

Kolejna i ostatnia przygoda z bohaterem miała miejsce na zajęciach z edukacji informatycznej. Uczniowie pod okiem Pana tworzyli Marcina w Paint’cie 3D postać Detektywa. Praca w edytorze grafiki uczniom bardzo się podobała.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (11-03-2021, 05:37:52), zdjęcia: E. Bujok

10 marca odbyła się druga edycja Szkolnego Konkursu Recytatorskiego. Konkurs skierowany był dla klas I-III i przystąpiło do niego 13 uczniów. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań poetyckich dzieci, uwrażliwienie na piękno poezji, rozwijanie zdolności artystycznych oraz wyszukiwanie młodych talentów. Młodzi artyści z wielkim zapałem i przejęciem przygotowali swoje umiejętności recytatorskie. Komisja konkursowa w  składzie  p.  Roman  Langhammer, p. Anna Szczuka-Pezda, p. Marta Weisman wnikliwie wysłuchała młodych Recytatorów i wyłoniła dwóch zwycięzców:

- Antoninę Pieronkiewicz (kl. 1a),

- Oliwiera Buchtę (kl. 2b).

Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymają dyplomy i drobne upominki. Zwycięzcom jeszcze raz składamy serdeczne gratulacje, życzymy dalszych sukcesów i powodzenia w kolejnym etapie organizowanym przez Miejski Dom Kultury „Prażakówka” w Ustroniu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Najda (10-03-2021, 05:01:15), zdjęcia: L. Najda, M. Hernik

8 marca ponownie gościli w naszej szkole p. Sikorscy z Bielska - Białej. Tym razem w warsztatach ceramiczno - relaksacyjnych wzięli udział uczniowie klasy I a i III b. Zajęcia te miały podobny przebieg jak opisane wcześniej (23 lutego) przez p. Jolantę Herczyk. Ograniczymy się więc do tej krótkiej wzmianki. Niech zdjęcia przemówią za siebie.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (03-03-2021, 05:02:54), zdjęcia: E. Bujok

1 marca uczniowie klasy 2a wraz z nauczycielami, postanowili założyć klasowy ogródek.

Na swoich stanowiskach przygotowali doniczki, ziemię, materiały do zabezpieczenie stolików, nasionka, sadzonki warzyw oraz kwiatów ozdobnych i przystąpili do wysiewania i sadzenia wybranych warzyw i roślin ozdobnych. Następnie wykonali etykiety do swoich roślin i tak przygotowane doniczki ustawili w klasowych ogrodzie. Zadbali też o podlanie roślin. Poznali zasady prowadzenia ogródków w klasie i będą opiekować się swoimi hodowlami prowadząc jednocześnie obserwacje przyrodnicze. Teraz pozostało tylko czekać na plony...

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (03-03-2021, 04:59:23), zdjęcia: E. Gancarz

W tym roku szkolnym pierwszaki świętowały Dzień Dinozaura 26 lutego. Choć dinozaury dawno już wyginęły to nie przestają fascynować ludzi. Święto tych prehistorycznych stworzeń można spędzić na wiele sposobów – poczytać o ich zwyczajach, oglądać ilustracje, zrobić ciekawą prace plastyczną itp. Uczniowie klasy 1b poznali historię dinozaurów, dowiedzieli się kiedy żyły, czym się żywiły i jak wyglądały. Wszyscy z wielkim zainteresowaniem oglądali ilustracje i słuchali ciekawostek o dinozaurach. Uczniowie również na krótką chwilę stali się paleontologami i próbowali ułożyć szkielet Diplodoka oraz Pterodaktyla.  Wspaniałą przygodę zakończyła wspólna praca plastyczna. Pierwszaki uwielbiają obchodzić nietypowe święta.

[zobacz zdjęcia]

dodała: J. Herczyk (26-02-2021, 05:36:19), zdjęcia: J. Herczyk, M. Sikora-Fryda

23 lutego zaprosiliśmy do kl. 3a i 2b państwa Sikorskich, którzy przeprowadzili warsztaty ceramiczne pt. ,,W poszukiwaniu ciszy z gliną”.

Oprócz wykonania pracy z gliny pod ich kierunkiem, rozmawialiśmy  o ciszy – czym ona jest i jak ważną rolę odgrywa w kształtowaniu koncentracji, która z kolei ma kluczowe znaczenie w uczeniu się i poznawaniu siebie. Omówiliśmy czynniki, które w dzisiejszych czasach  nieustannie ją zagłuszają (media, gry komputerowe, internet, TV, telefonia komórkowa, emocje, złe odżywianie, czy niewłaściwa forma spędzania wolnego czasu) i dowiedzieliśmy się w jaki sposób powodują naszą dekoncentrację.

Zajęcia obejmowały też ćwiczenia oddechowe i fizyczne oraz wizualizacje, które dzieci mogą zastosować w  codziennym  życiu  dla  wyciszenia  się  i kształtowania koncentracji. Jedno z tych ćwiczeń wykorzystywane jest w podobnej formie przez kosmonautów w NASA . Tło zajęć stanowiła muzyka relaksacyjna, przy której dźwiękach powstawały piękne prace z gliny.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Raszka (25-02-2021, 04:55:22), zdjęcia: L. Raszka

Wzorem lat ubiegłych uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w VII Balu Aniołów, organizowanym przez Międzynarodową Organizację Soroptimist International Klub w Cieszynie. W tym roku, ze względu na sytuację epidemiologiczną, organizatorzy zrezygnowali z tradycyjnej formuły balu, proponując w zamian uczestnictwo w interaktywnym bloku zabawowo-edukacyjnym zrealizowanym w wersji filmowej oraz w zajęciach plastycznych „Mój Anioł - osoba, która wspiera, pomaga, uczy i jest ważna w życiu dziecka". Zgodnie z zapowiedzią prace wykonane przez naszych uczniów zostaną zaprezentowane w Domu Narodowym w Cieszynie. Dodatkowo uczestnicy „balu” zostali obdarowani przez członkinie Klubu Soroptimist Cieszyn drobnymi upominkami. Projekt był realizowany w naszej szkole w lutym.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (24-02-2021, 05:40:15), zdjęcia: E. Bujok

22 lutego w klasie 2a zostały zorganizowane zespoły do pracy okazjonalnej. Tematyka pracy zespołowej brzmiała „Polska moja Ojczyzna”. Dzieci miały dowolność zamieszczenia informacji na plakacie: mogły to być ulubione polskie miasta, potrawy, ciekawe miejsca z wakacji, ciekawi ludzie, własna miejscowość itp.

Praca zespołowa to forma sprzyjająca realizacji różnorodnych  celów.  Dobrze  zorganizowana  praca  w  grupach  ukierunkowana  jest  bowiem  na współpracę, a nie na rywalizację czy współzawodnictwo. Dzieci były bardzo zaangażowane w wspólną zespołową pracę. Na zakończenie każda drużyna zaprezentowała swój plakat, a „kapitan” zdał krótką relację co się na nim znajduje.

Takie zajęcia to świetna zabawa, a zarazem nauka.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Raszka (23-02-2021, 04:43:23), zdjęcia: L. Raszka

W sobotę 20 lutego uczniowie z klasy 4b spotkali się na zoomie, tym razem jednak, by wspólnie zagrać w kalambury. Tęsknimy za wspólnymi zabawami w „realu”, ale na takie musimy jeszcze poczekać. To ważne, by wspólnie spędzać czas, nie tylko podczas lekcji, ale także bawiąc się, grając. Stąd  pomysł,  by spotkać się razem przynajmniej w wirtualnej rzeczywistości. Niebawem zorganizujemy kolejne spotkanie.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (22-02-2021, 05:02:19), zdjęcia: E. Gancarz, E. Żurowska

20 lutego Zuzanna Podżorska, Wiktoria Żurowska oraz Dawid Wyka, uczniowie klasy 1 b zakończyli akcję na rzecz bezdomnych zwierząt, zawożąc dary do schroniska. Właśnie Ci uczniowie zorganizowali w lutym zbiórkę darów dla podopiecznych schroniska „Azyl” w Ciszynie. Zebrali przede wszystkim 57 kg karmy suchej dla psów i kotów oraz kilkanaście kilogramów mokrej karmy, oczywiście nie zabrakło smakołyków, koców, kuwety i akcesoriów dla zwierząt. Mam nadzieję, że uczniowie chętnie będą brali udział w tego typu akcjach. Dzięki temu uczą się wrażliwości na potrzeby innych, rozwijają uczucie empatii, kształtują pozytywną postawę wobec potrzebujących. Swoją postawą i zaangażowaniem  udowodnili, że nie jest im obojętny los chorych, samotnych, niepełnosprawnych i biednych. Serdecznie dziękuję wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w akcję pomocy. Ilość zebranych darów była bardzo duża. Szczególne podziękowania należą się również rodzicom uczniów, którzy pomogli w przewiezieniu darów ze szkoły do schroniska.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (22-02-2021, 04:58:54), zdjęcia: E. Gancarz

Klasa 1b w ostatnim tygodniu zrealizowała III część „Międzynarodowego projektu edukacyjnego Emocja” – MOC SŁÓW.  Uczniowie  na  początku wysłuchali bajki o „Ciepłym i puchatym”. Rozmawiali o mocy wypowiadanych słów i o tym, jak ważne jest pozytywne myślenie. Dokonali podziału słów na dobre "puchate" i złe "kolczaste" do dwóch oddzielnych worków. W kolorowance Quiver, przy pomocy własnej wyobraźni, uczniowie tworzyli prace plastyczne próbując namalować owe tajemnicze "ciepłe i puchate", rozkodowali także serca. Na kolejnych zajęciach lekcyjnych uczniowie stworzyli wspólnie „Drzewo magicznych słów”, które zostało z nimi w klasie przez cały tydzień i zapisywali na nim miłe rzeczy, jakie dzieci robią dla siebie nawzajem. Do stałego punktu dnia podczas pracy nad projektem zapisała się w klasie pierwszej piosenka „Słowa mają wielką moc”. Wspólnie wykonali doświadczenie z ,,Magicznymi słoikami, ryżem i słowami", którego efekty były zdumiewające. Na koniec projektu rozmawiali o wdzięczności i ozdobili „Medale Wdzięczności”, które okazały się świetną zabawą integrującą klasę. Serduszka dzieci napełniły sie pozytywnymi emocjami i wzajemną empatią.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Najda (22-02-2021, 04:54:22), zdjęcia: L. Najda, M. Bujok

Uczniowie klasy Ia i Ib wzięli udział w programie edukacyjnym Akademia Bezpiecznego Puchatka. Obejmował on cykl zajęć z zakresu bezpieczeństwa: bezpieczeństwo w szkole i na wycieczce, w domu, na ulicy i w Internecie. Dzieci mogły zobaczyć filmy rysunkowe o tej tematyce, wypełniały karty pracy, utrwaliły znajomość numerów alarmowych. Podsumowaniem programu był internetowy test wiadomości, który dzieci wypełniały pod okiem pana Marcina na zajęciach komputerowych. Nasza szkoła otrzymała certyfikat potwierdzający udział w XII - tej edycji programu.

[zobacz zdjęcia]

dodał: I. Bosak (26-02-2021, 05:30:11)

19 lutego odbyła się Ogólnopolska Olimpiada Chemiczna dla uczniów szkół podstawowych. Patronat nad olimpiadą objął Uniwersytet Jagielloński oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy 8 - Nikola Smyk, Michał Sikora, Szymon Sikora, Jakub Górniak oraz Igor Buchholtz. Do drugiego etapu zakwalifikował się Igor Bucholtz, natomiast niewiele bo zaledwie jednego punktu zabrakło Nikoli i Michałowi, aby podzielić sukces Igora.

dodała: L. Najda (19-02-2021, 05:20:51), zdjęcia: A. Giza

Dużą frajdą okazały się kolejne warsztaty z robotyki prowadzone przez przedstawiciela "Misji Robot" z Cieszyna. Odbyły się one 18 lutego. Tradycyjnie, ze względów bezpieczeństwa uczniowie klasy 1a bawili się w dwóch grupach: jedni z klockami Lego Education, drudzy z klockami Linden. Zajęcia są tak ciekawe, że naprawdę trudno dzieciom zdecydować, które lepsze.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Sikora-Fryda (18-02-2021, 05:54:41), zdjęcia: M. Sikora-Fryda

17 lutego uczniowie klasy 2b doskonale się bawili przedstawiając samodzielnie zrobionymi kukiełkami spektakl "Bajka o smoku, królu, królewnie, rycerzu i... nie zgadniecie o kim jeszcze". Grupę teatralną nazwali "Szalone dzieci".

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Hernik (26-02-2021, 05:33:23), zdjęcia: M. Hernik

15 lutego w klasie 3b odbyła się długo wyczekiwana dyskoteka walentynkowa. Uczniowie w doskonałych nastrojach bawili się w rytm największych karnawałowych przebojów. Były układy taneczne, konkursy, tradycyjne pląsy, balony, kula dyskotekowa, własnoręcznie przygotowane maski karnawałowe oraz pyszne przekąski. Zwieńczeniem imprezy  było  rozdanie  kartek  dostarczonych  anonimowo  do  naszej  klasowej  poczty  walentynkowej.  Wszystkim  rodzicom dziękujemy za włączenie się w organizację tego szczególnego dnia!

[zobacz zdjęcia]

dodała: J. Herczyk (18-02-2021, 05:51:14), zdjęcia: J. Herczyk

15 lutego był wyjątkowym dniem aktywności w klasie 3a. Z okazji Walentynek postanowiliśmy zorganizować tańce, zabawy ruchowe i konkursy z nagrodami. Uczniowie z wielką radością uczestniczyli w zaproponowanych grach i zabawach. Organizatorzy konkursów wykazali się kreatywnością i hojnie nagradzali zwycięzców medalami, owocami i słodyczami. Zgodnie ustaliliśmy, że kolejny, samodzielnie przygotowany przez  chętnych  uczniów  dzień  aktywności, odbędzie się z okazji Dnia Kobiet.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (16-02-2021, 05:36:19), zdjęcia: E. Bujok, M. Bujok

Jedną z moich ulubionych lektur omawianych w okresie zimowym jest „Anaruk chłopiec z Grenlandii” Aliny i Czesława Centkiewiczów. Historia młodego Inuity jest wspaniałym podłożem do realizacji zagadnień z zakresu różnych edukacji, m.in. przyrodniczej, matematycznej, plastycznej i oczywiście językowej.

Podczas lekcji (15 lutego) została przybliżona dzieciom sylwetka autora oraz miejsce, w którym dzieje się akcja lektury. Omawianie lektury wzbogacone zostało również slajdami jak i ciekawostkami. Uczniowie wraz z nauczycielami przyszli dziś przebrani w ciepłe czapki i futra. Na koniec uczniowie zmierzyli się z quizem, który sprawdzał wiedzę. Uczniowie poradzili sobie wzorowo.

Spotkanie z lekturą przebiegło bardzo szybko i w miłej atmosferze. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały i opowiadały o przygodach Anaruka.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Sikora-Fryda (16-02-2021, 05:33:22), zdjęcia: M. Sikora-Fryda

15 lutego z samego rana do klasy 2b weszli poprzebierani uczniowie z balonikami, aby wziąć udział w Walentynkowym Balu Przebierańców. Pierwsze takty muzyki zachęciły dzieci do tańców, które chętnie sami wybierali. W przerwie każdy narysował Walentynkę, którą obdarował ulubioną koleżankę lub  kolegę. Różne zabawy wywołały ogromne emocje i wiele uśmiechu. Dzieci bardzo dziękują p. Dorocie Buchcie i p. Natalii Tomiczek-Ostrowskiej za pyszne ciasteczka.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (16-02-2021, 05:30:14), zdjęcia: A. Giza, E. Gancarz

12 lutego w  klasach pierwszych odbył się długo wyczekiwany bal karnawałowy - niezwykłe wydarzenie, dostarczające dzieciom wielu  pozytywnych przeżyć i radości. Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi nauczycielami w zabawach i pląsach. Atmosfera sprzyjała integracji w klasach po długiej przerwie na zdalnym nauczaniu, a współpraca podczas zabaw zachęciła uczniów do działania razem. W salach było bardzo  kolorowo,  wszyscy  bawili  się  wesoło, uśmiech nie zniknął z twarzy nawet podczas chwilowego zmęczenia. Kiedy czas zabawy dobiegł końca, dzieci z żalem zakończyły zabawę. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. Kolejny bal karnawałowy już za rok!

[zobacz zdjęcia]

dodała: K. Herzyk (15-02-2021, 05:21:51), zdjęcia: K. Herzyk, E. Bujok

12 lutego uczniowie klasy 2a podbili kosmos! Chociaż każdego dnia z ogromną pasją odkrywają oni świat, to tym razem postanowili wybrać się nieco dalej. Podczas zajęć uczniowie podzielili się swoją wiedzą na temat układu słonecznego. Każda osoba otrzymała nazwę jednej  planety,  którą  za  pomocą  plakatu, bądź prezentacji miała przedstawić. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących ośmiu planet. Dzieci wykazały się nie tylko wiedzą, ale również kreatywnością i pomysłem. Kosmiczna podróż okazała się dla wszystkich fascynująca. Dziękujemy także rodzicom za zaangażowanie, parafrazując słowa Neila Armstronga: to niewielki krok dla ludzkości, ale wielki dla dziecka.

[zobacz zdjęcia]

dodała: K. Herzyk (15-02-2021, 05:17:15), zdjęcia: K. Herzyk, M. Bujok

9 lutego uczniowie klasy 2a spotkali się na wspólnym wieczorze filmowym. Oczywiście z okazji dnia pizzy, który obchodzimy właśnie 9 lutego, absolutnie nie mogło jej zabraknąć. Pomimo seansu filmowego i zadowolonych brzuszków, nie brakowało wspólnych gier i zabaw, a także śmiechu, aż do łez!

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (09-02-2021, 05:27:29), zdjęcia: E. Bujok, K. Herzyk

Luty... Dni krótkie, wieczory bardzo długie, szare i ponure… Zamknięte kina, teatry… Co tu robić? Uczniowie z klasy 2a znaleźli sposób, jak przetrwać ten ciężki czas - podjęli wyzwanie i wzięli udział w klasowym konkursie czytelniczym. Trwał on przez 2 godziny lekcyjne w dniu 8 lutego.

Jego celem było: upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci, rozwijanie zamiłowań i zainteresowań czytelniczych uczniów, ale przede wszystkim wyrobienie nawyku czytania jako formy spędzania wolnego czasu.

Konkurs polegał na tym, że uczniowie wybierali tekst z własnych podręczników i czytali swoim kolegom i koleżankom z klasy. Z kolei uczniowie wraz z nauczycielami oceniali w skali od 1-10 swoich kolegów i koleżanki. Tym sposobem zostały wyłonione 3 miejsca:

Miejsce I: Lena Tyrna

Miejsce II: Wanda Burawa

Miejsce III: Kacper Pasterny

Dziękujemy wszystkim  dzieciom za wspólną zabawę oraz gratulujemy zwycięzcom! A równocześnie zachęcamy wszystkich do czytania!!!

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (22-02-2021, 04:50:11), zdjęcia: E. Gancarz

Klasa 1b zakończyła 5 lutego realizację II modułu projektu edukacyjnego „Czytam z klasą”. Do realizacji projektu wspólnie wybraliśmy lekturę ,,Zaczarowana zagroda" A. i Cz. Centukiewiczów, która została przeczytana na lekcjach, obejrzeliśmy prezentację o pingwinach. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali wiadomości o tych wspaniałych ptakach. Dzieci uzupełniły w Lekturniku strony związane z tą książką. Klasa zmieniła się w zimową krainę, powstały piękne makiety zagrody dla pingwinów. Udało się nam też pobawić na śniegu i zbudować bałwanka. Radości przy tym było wiele, a uczniowie już czekają na kolejna lekturę.

[zobacz zdjęcia]

dodała: J. Herczyk (09-02-2021, 05:23:19), zdjęcia: J. Herczyk

Zajęcia z robotyki cieszą się wśród dzieci bardzo wielkim zainteresowaniem. Nie inaczej było i tym razem. W dniu 4 lutego gościliśmy w klasie 3a pana Ryszarda, który przeprowadził zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem zestawów klocków Lego Education. Nasi uczniowie skonstruowali ,,Stworki – Potworki”. Potem odbyły się wielkie wyścigi i okazało się, kto ściśle przestrzegał instrukcji przy budowie swojego robota. Każdy, kto popełnił choćby najmniejszy błąd, nie mógł liczyć na posłuszeństwo Stworka – Potworka, który buntował się i nie chciał wykonywać poleceń właściciela. To była dla wszystkich, oprócz świetnej zabawy, prawdziwa lekcja dokładności, wytrwałości i precyzji podczas wykonywania zadań.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Weisman (12-02-2021, 04:58:), zdjęcia: M. Weisman

Wojewódzka   Stacja   Sanitarno-Epidemiologiczna   w   Katowicach   zorganizowała   na   terenie  woj.  śląskiego  akcję  informacyjno-edukacyjną  pt. „Wirusoochrona”.

Akcja jest kierowana do uczniów klas I-III szkół podstawowych ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną w Polsce i znaczącą rolę higieny jako podstawowego środka zapobiegania przenoszenia się wirusów.

Nauczyciele w klasach I- III przeprowadzili ciekawe pogadanki na temat higieny osobistej.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Najda (29-01-2021, 05:07:51), zdjęcia: A. Giza

28 stycznia uczniowie klasy Ia po raz kolejny brali udział w warsztatach "Misja Robot". Dzieci bawiły się w dwóch grupach. Jedni tradycyjnie uczyli się programowania z wykorzystaniem klocków Lego. Drudzy mieli zajęcia o tematyce regionalnej. Odbyli wirtualny spacer po Wzgórzu Zamkowym  w  Cieszynie,  a następnie budowali Wieżę Piastowską i Rotundę z klocków Linden. Dzieci otrzymały również drobne pamiątki związane z Cieszynem.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (29-01-2021, 05:01:15), zdjęcia: E. Bujok, M. Bujok

Bal to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni. Jest atrakcją bardzo lubianą przez dzieci, dostarczając im wielu przeżyć  i  radości. Tak też było w dniu 26 stycznia w klasie 2a.

Tego dnia  już od rana w szkole pojawiały się kolorowe postaci. Dzieci przebrane były za  bohaterów znanych bajek. W sali klasy 2a można było spotkać wróżkę, księżniczki,  aniołka, rycerzy itp. W balu uczestniczyły dzieci tylko z klasy 2a.

Dzieci tańczyły z przygotowaną muzyką, która była skoczna i rytmiczna. Przebierańcy świetnie się bawili  uczestnicząc we wspólnych zabawach. Były zabawy z balonami, gazetami. Nie zabrakło również konkursów, w których wszyscy chętnie uczestniczyli. Na sali podczas pląsów robiło się kolorowo, wszyscy bawili się wesoło, uśmiech nie znikał z twarzy mimo chwilowego zmęczenia. Podczas odpoczynku dzieci były zachęcane do śpiewania znanych piosenek.  Bal umożliwił dzieciom i nauczycielom spędzenie czasu w miłej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym wychowankom, to było głównym celem tego balu.  

Kiedy czas zabawy dobiegł końca dzieci z żalem pytały „czy to już koniec?”,  „szkoda, że następny bal dopiero za rok”.

Dziękujemy rodzicom za pomoc w organizacji tego wyjątkowego dnia.

[zobacz zdjęcia]

dodał: R. Langhammer (25-12-2020, 06:59:14), zdjęcia: A. Giza, K. Herzyk

22 grudnia był ostatnim dniem „nauki” przed świętami. W tym dniu organizowane były wigilijki klasowe. Ze względu na trwającą pandemię były organizowane one w formie „on-line”, a dzieci, które z różnych względów uczęszczają do szkoły – w tradycyjnej formie. Dziękujemy rodzicom za włączenie się w pomoc w ich zorganizowaniu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (23-12-2020, 05:18:54)

22 grudnia w klasie 1b odbyła się klasowa wigilijka online. Pomimo tak trudnych czasów uczniowie świetnie się zorganizowali i przygotowali namiastkę wigilijki w swoich domach. Każdy miał opłatek, ciasteczka, owoce i oczywiście strój galowy. Udało się też zorganizować drobne upominki dla wszystkich dzieci. Lekcja przebiegła w małej i bardzo świątecznej atmosferze. Oczywiście wszystko z pomocą rodziców, którzy zawsze chętnie angażują się  w  życie  klasy.  Bardzo dziękuję Wam za pomoc. Natomiast uczniowie klasy życzą wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego Nowego Roku!

[zobacz zdjęcia]

dodała: K. Wojtyła (21-12-2020, 05:04:25)

W dniach 28 listopada do 13 grudnia w  naszej szkole po raz czwarty odbył się Maraton Pisania Listów w obronie osób, których prawa są łamane. W tym roku Maraton Pisania Listów przebiegał inaczej. Miało to związek z sytuacją epidemiczną i jej bezpośrednim skutkiem czyli nauczaniem zdalnym.  To właśnie w Polsce, w 2001 roku, grupa aktywistów i aktywistek Amnesty International zainicjowała to wyjątkowe wydarzenie.  Tegorocznymi bohaterami i bohaterkami Maratonu Pisania Listów są wyjątkowi młodzi ludzie, m.in.:

- z Arabii Saudyjskiej

Przez większą część życia Nassima prowadziła kampanie na rzecz wolności kobiet w Arabii Saudyjskiej. Straciła przez to swoją własną wolność. Jest jedną z 13 kobiet sądzonych za domaganie się prawa do prowadzenia samochodu i wykonywania codziennych czynności bez zezwolenia męskiego „opiekuna”. Od czasu aresztowania w lipcu 2018 r., jest więziona, cierpiąc złe traktowanie i izolację – wszystko za pokojowe działania w obronie praw kobiet.

- z Republiki Południowej Afryki

Popi Qwabe i Bongeka Phungula były utalentowanymi studentkami szkoły aktorskiej. Jednak ich marzenia o wielkiej karierze skończyły się pewnej nocy w maju 2017 roku. Dwie przyjaciółki zostały brutalnie zastrzelone, a ich ciała porzucono na poboczu drogi. Od czasu morderstwa ich rodziny szukają informacji. Sfrustrowane licznymi nieprawidłowościami policyjnego śledztwa i brakiem postępów na przestrzeni tych trzech lat domagają się sprawiedliwości.

- z Burundi

Choć Germain jest przede wszystkim mężem i ojcem, to ten oddany obrońca praw człowieka nigdy nie widział swojego najmłodszego syna. Zamiast tego ojciec trójki dzieci siedzi w więziennej celi w Burundi, skazany na 32 lata więzienia pod fałszywymi zarzutami w nieuczciwym procesie. “Jak długo mój mąż musi cierpieć tę niesprawiedliwość?” pyta jego żona Emelyne.

- z Pakistanu

Idris Khattak, opisywany przez swoje córki jako „zapalony, ale beznadziejny” kucharz, jest pakistańskim ekspertem ds. wymuszonych zaginięć. Dokumentował je całymi latami dla Amnesty International i Human Rights Watch. Jednak w listopadzie 2019 roku Idris również zaginął.  Gdy  jego  córka  Talia odważnie upubliczniła sprawę walcząc o jego uwolnienie, władze przyznały, że go przetrzymują. Teraz Idris może zostać oskarżony o szpiegostwo, co może oznaczać 14 lat więzienia albo karę śmierci.

Więcej informacji o bohaterach tegorocznego Maratonu Pisania Listów można znaleźć na stronie https://maraton.amnesty.org.pl/. Warto podkreślić, że uczniowie z naszej szkoły przyłączyli się do akcji i powstało kilkanaście wspaniałych listów. Byli to uczniowie klasy 8 i 7b.

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (21-12-2020, 05:18:12), zdjęcia: M. Szymańska-Kukuczka

W wycieczce w ramach AKCJI „Dzieci i młodzież na wiślańskich szlakach” na Trzy Kopce (12 grudnia), która była zakończeniem Akcji uczestniczyło 20 dzieci, 9 osób „młodzieży starszej”, dwóch przewodników i 4 opiekunów. Szliśmy trzema trasami z podziałem na mniejsze grupy. Starsza młodzież szła z Dobki, grupa zaawansowana SKKT Krety z przewodniczką A. Pilch z Wisły Centrum szlakiem żółtym, a grupa młodsza SKKT Krety z przewodnikiem M. Szymańską-Kukuczką z Przeł. Salmopolskiej też żółtym szlakiem. Najwięcej zwiedziła grupa zaawansowana, bo nie tylko szła szlakiem górskim, ale też poznawała obiekty na Szlaku Habsburskim. Pani Ania dużo czasu poświęciła postaci Jana Sztwiertni - muzyka beskidzkiego. Grupa młodsza idąc na trasie musiała walczyć ze śniegiem,  a właściwie ze śnieżkami. Aż do Trzech Kopców na trasie leżał śnieg i dzieci ćwiczyły swoją śnieżkową celność i sprawność „uników od ciosów  śnieżkowych”.  Po dojściu na Trzy Kopce zatrzymaliśmy się na dłuższy odpoczynek i posiłek, a następnie zeszliśmy ze szlaku i poszliśmy drogą lokalną  na  Kamienny  do  agroturystyki „Pod Piramidą”. Tam czekała na nas ciepła herbatka i ognisko, gdzie każdy samodzielnie musiał sobie przypiec kiełbaskę. Po posiłku można było sobie odpocząć na huśtawce, czy ławeczce albo wspinać się na ściankę wspinaczkową, czy pohasać po ogrodzie. Tam też było oficjalne zakończenie cyklu wycieczek i wręczenie dyplomów. Ci, którzy zdobyli odznaki, dostaną je po weryfikacji po powrocie do szkoły.

W drodze powrotnej znowu podzieliliśmy się na trzy grupy. Najważniejsza i najliczniejsza była grupa idąca do Wisły Gościejowa szlakiem czarnym (bardzo ostre zejście). Starsza młodzież poszła innym szlakiem do Ustronia, a opiekunowie - kierowcy z przewodnikiem i kilkoma młodszymi dziećmi zeszli szlakami spacerowymi do Wisły, by zabrać auta i zajechać do Gościejowa po pozostałych uczestników grudniowej wyprawy. Dzieci były zmęczone, ale zadowolone. Dziwiły się, że już nie będzie wycieczek. Myślę, że kolejne wycieczki zacznę organizować dopiero na wiosnę (koniec marca). Co do wyjść na narty, to:

- nart zjazdowych nie będzie,

- wycieczki na nartach biegowych może będą organizowane, ale to zależy od warunków śniegowych, obostrzeń sanitarnych i dopiero po feriach.

Dziękuję za uczestniczenie w wycieczkach, życzę dobrego odpoczynku i zdrowych, wesołych świąt oraz zapraszam na kolejne wyprawy w przyszłym 2021 roku.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (10-12-2020, 05:20:21), zdjęcia: M. Szymańska-Kukuczka

Zapakowane i przygotowane narty biegowe musiały poczekać na lepsze warunki śniegowe. Wycieczka na Kozińce i szlakiem Habsburgów (5 grudnia) okazała się miłą wędrówką, w trakcie której od czasu do czasu przyświecało nam słońce. Nie było zbyt ciepło, ale nikt z uczestników wycieczki nie zmarznął. Na początku zatrzymaliśmy się przy Pałacyku Myśliwskim Habsburgów, czyli siedzibie PTTK, gdzie szlak Habsburgów ma swój początek. Króciutki rys historyczny i omówienie szlaku biegnącego przez Wisłę. Wszyscy z tymi informacjami zapoznali się już na wcześniejszych wycieczkach po Wiśle.

Kolejny punkt programu to przejazd do Głębiec na dworzec Kolejowy i rozpoczęcie marszu żółtym szlakiem. Trasa krótka, ale ostro pod górę aż do miejsca gdzie rozpoczynają się trasy biegowe Kubalonki. W okolicach szczytu Głębiec pojawił się na trasie śnieg i towarzyszył nam na trasach biegowych, ale były to tylko płaty śniegu od strony północnej. Liczne ślady po biegówkach uświadomiły uczestnikom wycieczki, że starczą  2  dni  z  wiejącym  halnym,  by  dobre  warunki śniegowe przestały istnieć. Śnieg zachęcał do ćwiczenia celności rzutów…, no i było trochę zaczepek śnieżnych.

Na Przełęczy Szarcula zrobiliśmy sobie przerwę na posiłek we własnym zakresie i ruszyliśmy drogą asfaltową (trasa szlaku Habsburgów) do Zameczku Prezydenta. Oczywiście do Górnego Zamku nas nie wpuścili, ale w Dolnym byliśmy w kawiarni (parę osób kupiło gorącą czekoladę), na tarasie widokowym i placu – lądowisku. Zameczek bardzo się podobał. Zeszliśmy do Zapory w Czarnem, poznaliśmy jej dane techniczne i dalej poszliśmy do Nadleśnictwa koło budynku dawnej Gospody Rackelhahna  i wylęgarni pstrąga, która pamięta czasy cesarzy z Wiednia.

Wycieczka należąca do łatwych pozwoliła dzieciom odpocząć i poznać nieco lepiej Wisłę. Dziękuję za uczestnictwo i zapraszam do „zaliczania” innych tras wiślańskich.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (05-12-2020, 06:58:21), zdjęcia: E. Gancarz, nadesłane

„6 grudnia – jak dobrze wiecie,

Święty Mikołaj chodzi po świecie.

Dźwiga swój worek niezmordowanie

I każde dziecko prezent dostanie”.

Tegoroczne, a zarazem pierwsze w szkole Mikołajki uczniowie klasy 1b obchodzili na lekcji online (4 grudnia). Najpierw przygotowali w swoich domach ubiory na których królowała postać Mikołaja. Podczas lekcji razem obejrzeli film edukacyjny o Świętym Mikołaju, następnie wykonali wspólnie, a zarazem osobno pracę plastyczna. Na zakończenie zajęć online uczniowie zagrali w grę „Prawda, czy fałsz?”. Wszystkim dopisywał dobry humor podczas tej lekcji i każdy w radosnym nastroju oczekuje na przybycie niezwykłego gościa do swojego domu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (05-12-2020, 06:54:12), zdjęcia: E. Bujok

3 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych.

Dla uczniów z klasy 2a zostały zorganizowane zajęcia pod hasłem „Każdy inny wszyscy równi”,  których głównym celem było budowanie prawidłowych relacji między uczniami podczas zabaw. W trakcie zajęć omówiono rodzaje niepełnosprawności oraz uczniowie mieli okazję doświadczyć jakie trudności towarzyszą na co dzień osobom niepełnosprawnym. Wspólne ustaliśmy, że wszyscy czy to pełnosprawni czy niepełnosprawni mają takie same prawa i obowiązki. Uczniowie obejrzeli krótki filmik dotyczący chłopca z niepełnosprawnością ruchową. Na koniec wszyscy uczniowie wspólnie wykonali pracę plastyczną „Każdy inny wszyscy równi - nasze dłonie” polegającą na odciśnięciu dłoni pomalowanej farbą na brystolu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (30-11-2020, 05:00:15), zdjęcia: M. Szymańska-Kukuczka

Przecudna jesienne pogoda umożliwiała podziwianie dalekich widoków, a ze Stożka i Soszowa (wycieczka odbyła się 21 listopada) widoczna była panorama Tatr. Uczestnicy Akcji „Dzieci na wiślańskich szlakach” z trzema przewodnikami podzielili się na trzy grupy: jedna szła niebieskim spacerowym, a następnie niebieskim na Stożek, druga czerwonym, a trzecia zielonym. Na Stożku po odpoczynku i posiłku we własnym zakresie nieco się podzieliliśmy i zależnie od braków w zaliczaniu tras wiślańskich ustaliliśmy dwie grupy i powracających kierowców na Przełęcz Kubalonka. Te dwie grupy szły z przewodnikiem szlakiem niebieskim na Kobylą i do Dziechcinki lub czerwonym na Soszów i dalej niebieskim przez Jawornik do Wisły. Trochę mieszaliśmy z trasami, ale prócz mile spędzonego czasu z kolegami adepci wycieczek musieli zaliczyć trasy jeszcze przez nich nie poznane. Ponieważ w wycieczce brało udział 15 dzieci, 7 dorosłych i 3 przewodników to nawet idąc w trzech grupach musieliśmy dzielić się na mniejsze 3 lub 5 osobowe grupki. Nie przeszkadzało to naszym dzieciom, bo zwykle tak się dzielą zależnie od kondycji i grup przyjacielskich. Zawsze przy ustalaniu list uczestników dbam o to, by były odpowiednie grupy wiekowe z poszczególnych klas, czy grupy zainteresowań. Dla wszystkich uczestników wycieczki zaskoczeniem było to, że jesienną porą tak wielu jest turystów na szlakach. Dziękuję za udział w wycieczce, szczególnie rodzicom i zapraszam na następne.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (15-11-2020, 17:07:54), zdjęcia: M. Szymańska-Kukuczka

Od kiedy organizowane są wycieczki w ramach koła turystycznego, czyli od 2009 roku w okolicach Święta Niepodległości prawie zawsze była organizowana wycieczka. Przypomnę, że:

- 7.11.2009 była to wycieczka do Muzeum Spadochroniarstwa i na Stożek

- 11.11.2010 – Trójstyk i Jaworzynka ( basen)

- 10/11.11.2011 – Skalanka, Velky Polom i Ostry w Czechach

- 9/10.11.2012 – Jaworniki w Czechach i na Słowacji

- 11/12.11.2013 – Grun i Lysa Hora w Czechach

- 11.11.2014 – Czeski Cieszyn, Jabłonków ( grób Legionistów) Girowa w Czechach

- 11.11.2015 – Żywiec i Gron Jana Pawła II w Beskidzie Małym

- w 2016 roku nie było wycieczki – byłam chora

- 11/12.11.2017 – Babia Góra – Przeł. Krowiarki

- 10/11/12.11.2018 – Kielce i Góry Świętokrzyskie

- w 2019 – nie było wycieczki – urlop na poratowanie zdrowia

- 11.11.2020 – Wycieczka z Węgierskiej Górki na Baranią górę i Kubalonkę.

Mając takie tradycje szkoda było nie organizować w tym roku jakiejś wycieczki. Wiadomo pandemia wymaga innego organizowania turystyki a mianowicie w odległościach i małych grupkach. Właściwie można powiedzieć, że na wycieczkę (11 listopada) została oddelegowana grupka 6–cio osobowa, by na górze, gdzie bierze początek królowa polskich rzek Wisła, podziwiać piękno naszych gór. Trasa należała do trudnych, bo z Węgierskiej Górki na Baranią Górę i na Przełęcz Kubalonka ( czerwony, główny szlak beskidzki) jest 25km i ponad 1200m przewyższenia. Delegacja zawieziona przez rodziców spokojnie pokonywała odległości i od wysokości ponad 900m n.p.m. mogła podziwiać piękne widoki unoszące się nad będącymi w dole mgłami. Z Baraniej Góry  zachwycaliśmy się  panoramę Babiej G. Pilska, Tatr Zachodnich i Wysokich, Niskich Tatr i Małej Fatry. Mam nadzieję, że w przyszłym  roku  też  pójdziemy  w  góry  święcić niepodległość Polski.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (11-11-2020, 11:52:21), zdjęcia: rodzice uczniów

10 listopada, tuż przed obchodami Święta Niepodległości uczniowie klasy 1 b po raz pierwszy obchodzili to święto. Dość nietypowo, bo jednak zdalnie poznali symbole narodowe oraz dowiedzieli się, co to jest niepodległość. Podczas zajęć w domu przygotowali flagę Polski do wywieszenia w oknie swojego pokoju. Dzielne pierwszaki mają nadzieje, że kolejne Święto Niepodległości spędzą w szkole na uroczystej akademii.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (09-11-2020, 20:15:14), zdjęcia: E. Bujok

Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia został zainicjowany w 2007 roku przez Komisarza Unii Europejskiej i organizację zrzeszającą szefów kuchni. W tym roku przypadał w niedziele, 8 listopada. Celem święta jest promowanie zdrowego jedzenia wśród najmłodszych (i nie tylko), dobrych nawyków żywieniowych, spożywania regularnie posiłków, informowanie o konsekwencjach złej diety.

W dniu 9 listopada chłopcy z klasy 2a przygotowali pyszne i zdrowe kanapki, na których nie zabrakło warzyw: pomidorów, papryki, szczypiorku, ogórka itp. Własnoręcznie przygotowane kanapki uczniowie z apetytem zjedli na pierwsze śniadanie. Na drugie  śniadanie  nie  mogło  zabraknąć  w  dniu  zdrowego żywienia porcji owoców. Uczniowie zapoznali się z wartościami odżywczymi wybranych owoców, oraz przeanalizowali piramidę żywieniową.

Mamy nadzieję, że dzisiejsze zajęcia uświadomiły uczniom jak ważne jest zjedzenie śniadania i że warto czasami zamiast batonika sięgnąć po zdrowy owoc!

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (15-11-2020, 17:03:15), zdjęcia: D. Madzia, M. Szymańska-Kukuczka

Cudowna pogoda to i pełna relaksu wycieczka do Wisły (7 listopada). Nie wszystkie dzieci mogły uczestniczyć w tej akcji turystycznej i w ostatnim momencie „ wolne miejsca” zajęli chętni na wycieczki starsi koledzy, najczęściej rodzeństwo tych młodszych uczestników. Naszą 18 osobową grupkę właściwie podzieliliśmy na 4 podgrupy i innymi trasami zwiedzaliśmy Wisłę z czwórką przewodników. Z racji zamknięcia obiektów muzealnych i kulturalnych nie byliśmy w Muzeum Beskidzkim, w Domu Zdrojowym przy czekoladowym Małyszu, czy w Galerii A. Małysza, ale zrobiliśmy częściowy Szlak Habsburgów idąc od Zameczku Habsburgów na Oazę, poznaliśmy wiślańskie legendy, ciekawostki Placu Hoffa, zadania misiów w różnych miejscach Wisły, przyglądaliśmy się narciarskim skokom treningowym dzieci z klubów sportowych. Dwie grupy wyjechały wyciągiem na Skolnity i siedząc na krzesełkach podziwiali zjeżdżających i skaczących na rowerach ze szczytu Skolnitego ekstremalnych rowerzystów. Na Skolnitym dzieci korzystały z placu zabaw, posilili się frytkami, podziwiali alpaki i podziwiali panoramy. Po odpoczynku poszliśmy zielonym szlakiem i szlakiem spacerowym do Wisły Dziechcinki a następnie wróciliśmy do centrum Wisły.  Maksymalnie przeszliśmy 9km, ale młodsza grupa pokonała zaledwie 6km. Właściwie był to dłuższy spacerek, który pozwolił poznać Wisłę. Dziękuję rodzicom za pomoc w sprawowaniu opieki nad dziećmi i zapraszam na kolejne wycieczki.

[zobacz zdjęcia]

[rozliczenie]

dodała: E. Bujok (08-11-2020, 13:58:52), zdjęcia: E. Bujok

5 listopada nasza szkoła zamieniła się na chwilę w cudowną, bajkową krainę.  Tego dnia obchodzony był Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek (wybrana data nie jest przypadkowa, to dzień urodzin jednego z największych twórców bajek dla dzieci Walta Disney’a). Nasza szkoła postanowiła przyłączyć się do obchodów tego święta, przenosząc się choć na jeden dzień do świata fantazji i marzeń.

Ten dzień był okazją, by przypomnieć sobie swoich ulubionych bajkowych bohaterów, którzy uczą, pomagają rozpoznać dobro i zło, często też stanowią dla dzieci wzór do naśladowania. Dzień Bajek jest również doskonałą okazją do rozwijania  zainteresowań  czytelniczych  dzieci.  Wartościowe  książki  są  dla  nich źródłem bogatych przeżyć i wrażeń, sposobem wzbogacenia wyobraźni, a także pobudzania zainteresowania otaczającym światem, o czym my dorośli powinniśmy pamiętać.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajki nauczyciele przygotowali dzieciom muzyczno-teatralne przedstawienie „Kaczka Dziwaczka” Jana Brzechwy. Przedstawienie nie wymagało od nauczycieli nauki tekstu na pamięć, ponieważ głównym zadaniem aktorów było przedstawienie charakteru postaci poprzez gest, ruch, taniec a przede wszystkim kostium. Nauczyciele wykazali się dużą pomysłowością w wykonaniu stroju charakterystycznego dla danej postaci oraz ogromną odwagą i pomysłowością w naśladowaniu odgłosów i gestów odgrywanej postaci.

Dzieci klas 1-3 wspólnie z wychowawcami mieli  możliwość  obejrzenia  przygotowanego  przedstawienia.  Zadowoleni  widzowie  dobrze   się  bawili, oglądając występ.

Dziękujemy nauczycielom i rodzicom za włączenie się w obchody tego bajkowego dnia.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Najda (08-11-2020, 13:55:15), zdjęcia: A. Giza

5 listopada uczniowie klasy Ia po raz drugi wzięli udział w warsztatach z robotyki. Tak jak poprzednio zajęcia odbywały się w dwóch grupach, z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Część dzieci pracowała z ozobotami, a część z klockami lego. Zajęcia sprawiły wszystkim dużo frajdy. Z niecierpliwością będziemy czekać na możliwość zorganizowania kolejnych warsztatów.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (02-11-2020, 05:28:15)

Odznaki turystyczne – ciekawe informacje

W roku szkolnym 2019/2020 oficjalnie nie odbywały się wycieczki w ramach SKKT Krety. Niemniej jednak wiele dzieci chodziło w góry razem z rodzicami i zbierało cenne punkty i szczyty. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Wojtek Jakubczyk, który z ojcem zdobywał Koronę Polskich Gór, czyli zaliczył 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm górskich. Musiał wspiąć się na Rysy w Tatrach, Tarnicę w Bieszczadach, Kowadło w G. Złotych czy Ślężę. Wyrazy uznania i co trzeba podkreślić, jest pierwszy uczniem naszej szkoły, który zdobył tą KORONĘ.

Dla grupy bardzo zaawansowanej zostały zorganizowane dwie wyprawy wielodniowe w Sudety:

1. czterodniówka w czerwcu w Góry Stołowe i Góry Sowie

2. siedmiodniówka w sierpniu od G. Stołowych (Głuszycy) przez G. Kamienne, Wałbrzyskie, Karkonosze i Izerskie do Świeradowa Zdroju.

Te wycieczki pozwoliły zdobyć Główny Szlak Sudecki, Punkty do Dużej Odznaki GOT i wiele punktów  krajoznawczych oraz przyrodniczych. W sumie zdobyto ponad 64 odznaki. Całą listę ZDOBYWCÓW prezentuję poniżej. Ponieważ weryfikacja punktów i odznak miała miejsce w Krakowie i Cieszynie, więc odznaki będę miała dopiero po 26.10.2020. Dostałam listę  zdobywców  i koszt odznak i dopiero teraz robie dokładne rozliczenia. Będę miała kłopoty z wręczeniem odznak w klasach IV –VIII, ale poczekamy do grudnia i wtedy wszystkie odznaki zostaną wręczone na forum klasy. Jeżeli szkoły będą nadal w trybie zdalnym, to przed świętami Bożego Narodzenia będą do odbioru w sekretariacie szkoły.

Pragnę tylko nadmienić, że zgodnie z wcześniejszymi praktykami za odznaki krajoznawcze i  przyrodnicze  uczniowie  otrzymują  ocenę  celującą (aktywność) z przyrody czy geografii. Listę nagrodzonych ocen prześlę odpowiedniemu nauczycielowi. Za te odznaki (osoby zaznaczone  pochyłą  czcionką)  trzeba będzie zapłacić w kwocie 12zł za odznakę. --> INFORMACJA O ODZNAKACH <--

Dziękuję za turystyczną aktywność w poprzednim roku szkolnym i zapraszam na kontynuację w obecnym trudnym roku szkolnym w gronie rodzinnym i małych grupkach SKKT KRETY. O wycieczkach koła turystycznego będę informować na podstronie szkoły w zajęciach pozalekcyjnych SKKT KRETY. Lasy i góry uczą pokonywać trudności i wzmacniają nasz organizm czyniąc nas odpornych na choroby.

dodała: M. Rymorz (29-10-2020, 05:23:54), zdjęcia: M. Rymorz

23 października klasa ósma podczas zajęć z wychowawcą, przygotowała paczki dla dzieci do Ukrainy, Białorusi i Rumunii. Akcja od wielu już lat jest koordynowana przez Centrum Misji i Ewangelizacji w Dzięgielowie. Jest to jeden z przykładów tego, jak możemy troszczyć się o innych, sprawiając im choć trochę przyjemności w nieciekawej rzeczywistości, w której dane jest im żyć.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Weisman (29-10-2020, 05:21:21), zdjęcia: M. Bitner, M. Szcześniewska-Gawlas

W dniach 19 i 20 października odbyły się warsztaty profilaktyczne dla uczniów, które przeprowadził pan Ireneusz Brachaczek, emerytowany policjant, specjalista w dziedzinie profilaktyki i prewencji kryminalnej. Dzieci i młodzież  poznały  między  innymi  zasady  bezpiecznego  korzystania  z  Internetu.  Prowadzący uświadamiał uczniom fakt, iż tak naprawdę w sieci nikt nie jest anonimowy. Ciekawy sposób prowadzenia zajęć, nawiązujący do sytuacji dnia codziennego, spowodował, że uczniowie słuchali z wielką uwagą.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (26-10-2020, 04:59:11), zdjęcia: E. Gancarz

Uczniowie klasy 1b uczestniczyli pierwszy raz w EU Code Week, czyli Europejskim Tygodniu Kodowania w dniach od 12 do 25 października. Tydzień kodowania to europejska inicjatywa, której celem jest pokazanie kodowania od najlepszej strony, zachęcanie do  nauki  programowania  zarówno  dzieci  jak  i dorosłych. Nauka programowania pomaga przede wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom, rozwija wiedzę na temat działania technologii. Zgodnie z nową podstawą programowa uczniowie uczą się programowania od pierwszych dni w szkole.

Korzystaliśmy w tym roku przede wszystkim z mat firmy EduSense oraz z kolorowych kubków, ale były też zabawy z Ozobotem. Uczniowie klas pierwszych rozpoczęli w tym roku po raz pierwszy swoją przygodę z CodeWeek. Chętnie pracowali  nad  zadaniami  przygotowanymi  przez  nauczyciela.  Za zaangażowanie i sumienną pracę pierwszoklasiści otrzymali certyfikat za udział w tym wydarzeniu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Hernik (26-10-2020, 04:56:52), zdjęcia: M. Hernik

Każdego roku 15 października obchodzony jest Światowy Dzień Mycia Rąk.  W  tym  roku  uczniowie  klasy  3b  wzięli  czynny  udział  w  zajęciach związanych z tym wydarzeniem. Wspólnie szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: kiedy, dlaczego i jak powinniśmy myć ręce. W celu zobrazowania  konieczności  mycia rąk wykonaliśmy doświadczenie z wykorzystaniem mydła, mleka i pieprzu. Później stworzyliśmy instrukcję mycia rąk oraz zastosowaliśmy ją w praktyce wykonując kolejny eksperyment przy pomocy gumowych rękawiczek i farby.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Rzeszótko (18-10-2020, 14:20:14), zdjęcia: M. Rzeszótko

Za oknem szaro, zimno i mokro - więc może wybrać się w podróż do Afryki? Klasie 6b udało się to karkołomne zadanie z pomocą Henryka Sienkiewicza i jego niestarzejącej się powieści "W pustyni i w puszczy". Uczniowie posługując się tekstem lektury i pomocniczymi materiałami filmowymi wykonali w grupach prace, będące propozycją egzotycznej wycieczki śladami Stasia i Nel. Może kiedyś uda się im ją zrealizować?

[zobacz zdjęcia]

dodała: A. Giza (15-10-2020, 04:22:51), zdjęcia: A. Giza

10 października odbył  się turniej szachowy dla dzieci do lat 10 w  Ustroniu Jaszowcu. Naszą szkołę reprezentowali Nikodem Herezy z klasy pierwszej oraz Karolina Nieckarz, Kamil Sawicki, Daniel Sawicki i Antoni Omozik – uczniowie klas trzecich.

Nikodem Herezy zajął II miejsce wśród wszystkich dzieci w kategorii do lat 7 i I miejsce wśród chłopców w swojej kategorii wiekowej. Karolina Nieckarz zajęła VI miejsce w kategorii dziewczyn.  Pozostali uczniowie  grali w kategorii wiekowej do lat 10 i również osiągnęli bardzo dobre, wysokie miejsca.

Zawodnicy otrzymali medale, upominki a także mieli okazję degustować czekoladę na gorąco od firmy Mokate.

Gratulujemy uczestnikom turnieju wspaniałej gry i życzymy dalszych sukcesów.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (15-11-2020, 16:59:14)

Dawno nie było tak licznej wycieczki (9 października) – Rajd Jerzego Kukuczki - w której większość to uczniowie klas VI - VIII. Osoby, które po raz pierwszy były na wycieczce dostały po czekoladzie i oczywiście książeczce GOT. Mogliśmy  zaszaleć, gdyż taniej wychodził koszt autobusu.  Wyjechaliśmy sobie wyciągiem na Stożek (niektórzy jechali po raz pierwszy wyciągiem), potem mieliśmy czas na posiłek w Schronisku. Zatrzymaliśmy się przy Grzybach Skalnych na Kiczorach i w Izbie Pamięci Jerzego Kukuczki. Nie było tam czekających grup i mieliśmy ten komfort, że mogliśmy zobaczyć zgromadzone przez alpinistę trofea. Pogoda nam dopisała i po przyjściu (10 km) na Amfiteatr mogliśmy odpocząć. Szymon Sikora brał udział w konkursie wiedzy o Jerzym Kukuczce i wygrał ten konkurs, Nikola Herezy i Lena Jaworska zostały nagrodzone za prace plastyczne o Jerzym Kukuczce, kilka dziewcząt z klasy VI b zaśpiewało piosenkę o Czantorii a chłopcy zorganizowali sobie mecz piłki nożnej z uczniami z Istebnej i mecz wygrali. Kilka osób wzięło udział w szkoleniu z I pomocy medycznej. Za całą nasza aktywność zostaliśmy nagrodzeni III miejscem.

Każdy kto chciał, to dostał mapę lub folder przyrodniczy, po Prince Polo i oczywiście posiłek: zupa pomidorowa, kiełbaska  z keczupem, chleb i napoje. Uczestniczenie w konkursach było też nagradzane. Dziękuję za udział  i wzorową postawę uczniom a nauczycielom i rodzicom za pomoc w trakcie wycieczki. Impreza była naprawdę udana i miejmy nadzieję, że kolejne też się odbędą.

[rozliczenie]

dodała: E. Gancarz (12-10-2020, 05:21:41), zdjęcia: E. Gancarz, A. Giza

8 października uczniowie klasy 1a i 1b wzięli udział w lekcji muzealnej w Muzeum Ustrońskim im. Jana Jarockiego w Ustroniu. Dla większości dzieci był to pierwszy pobyt w tym muzeum. Celem wyjazdu było nabywanie nawyków związanych z kulturalnym zachowaniem się podczas wizyty w muzeum oraz oglądania zgromadzonych eksponatów, kształtowanie postawy szacunku wobec kultury. Uczniowie obejrzeli film edukacyjny, a także uczestniczyli w lekcji muzealnej  pt.  „W kręgu dzieciństwa”. Dużą atrakcją była również Wystawa Modelarska, która jest wystawą czasową. Uczniowie poznali takie pojęcia jak muzeum, eksponat, wystawa stała lub czasowa. Następnie grupa udała się do Parku Kuracyjnego, gdzie w wielką ciekawością podziwiała rzeźby z Pleneru Rzeźbiarskiego DAR. Lekcji przyrody też nie zabrakło, bo drzewa w parku są naprawdę ciekawe. Na zakończenie wspólne lody w cukierni „Delicje” okazały się wielką frajdą.

Dzięki lekcji muzealnej dzieci zdobyły dużo wiadomości, a wycieczka dostarczyła im  wiele  niezapomnianych  wrażeń.  Jest  już  tez  paru  chętnych  do składania modeli samolotów. Zachęcam do śledzenia strony internetowej Muzeum Ustrońskiego i odwiedzania go podczas różnych wydarzeń kulturalnych.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Rymorz (15-10-2020, 04:19:12), zdjęcia: M. Weisman, M. Cieślar

7 października klasa 8 udała się na ognisko integracyjne do Gospodarstwa Agroturystycznego w Górkach Wielkich. Nasz pobyt rozpoczął  się  od przejażdżki wozem, które ciągnęły 2 konie. Cała atrakcja trwała pół godziny i na pewno jej nie zapomnimy! Był również czas na jazdę konną dla odważnych. Po wspólnym ognisku i posiłku nasz gospodarz opowiedział nam dużo o hodowli koni a także prowadzeniu gospodarstwa. Na koniec odbyliśmy mały spacer po okolicy i wróciliśmy do domu.

[zobacz zdjęcia]

dodał: M. Bujok (08-10-2020, 05:18:54), zdjęcia: E. Bujok

Które zawody są najbardziej przyszłościowe? Jak rozwijać swoje zainteresowania oraz pasje? Co robić i na co zwrócić uwagę, aby w przyszłości mieć nie tylko pracę, ale i satysfakcję z tego, co się robi? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z planowaniem swojej kariery zawodowej szukali uczniowie klasy drugiej. W trakcie spotkania, które odbyło się 7 października, uczniowie aktywnie brali udział w ćwiczeniach, poznawali specyfikę zawodów oraz odpowiadali na pytania przygotowanych zagadek. Ponadto opowiedziałem im o łączeniu pasji z pracą, ciągłym rozwoju, dążeniu do celów i osiąganiu sukcesu.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Rymorz (09-10-2020, 05:00:21), zdjęcia: K. Herzyk

30 września odbyły się warsztaty plastyczne w ramach spotkań z ciekawymi gośćmi w świetlicy. Tym razem Gościem specjalnym była pani Ilona Weisman, która z uczniami klasy 2 przygotowała  piękne prace. Można je obejrzeć poniżej.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Rzeszótko (08-10-2020, 05:15:11), zdjęcia: M. Rzeszótko

30 września chłopcy maja swoje święto. Pamiętały o tym dziewczyny z kl. 5, które przygotowały dla swoich kolegów z klasy niespodzianki.  Nie  tylko założyły krawaty lub muszki, ale również zadbały o prezenty, życzenia i poczęstunek. Chłopcy byli zaskoczeni i bardzo zadowoleni, cała klasa miło spędziła czas przy stole rozmawiając i grając w gry słowne.

[zobacz zdjęcia]

dodała: A. Szczuka-Pezda (30-09-2020, 18:35:19), zdjęcia: A. Szczuka-Pezda

Dzień Chłopaka - Dzień Krawata (30 września) to pierwsza inicjatywa nowo wybranego Samorządu Uczniowskiego. Takie zabawne dni tematyczne są ciekawą odskocznią od monotonii dnia codziennego szkoły. W obecnych realiach niegasnącej pandemii to jedyne na co mogą liczyć uczniowie, gdyż dyskoteki czy inne formy integracji szkolnej niestety są zawieszone do odwołania. Samorząd Uczniowski ma jednak kilka pomysłów by umilić ten czas.

[zobacz zdjęcia]

dodała: K. Herzyk (04-10-2020, 12:46:41), zdjęcia: K. Herzyk, E. Bujok

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który obchodzimy  29 września, klasa 2a postanowiła uczcić lekturą pt.: „Cukierku, ty łobuzie”. Na  początku zajęć Pani Ela odczytała dalsze losy niesfornego kota w książce: „Jak się masz, Cukierku?”. W kolejnej części lekcji  przystąpiliśmy do dokładnego omówienia lektury. Nie zabrakło ciekawych zagadek i quizów, nauczyliśmy się rysować kota krok po kroku ciekawym sposobem. Ponadto dowiedzieliśmy się, że główny bohater – Cukierek nie jest postacią fikcyjną i jak powstały jego losy. Okazało się, że cała klasa z ogromną chęcią, a nawet nie raz, przeczytała historię słodkiego kociaka!

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Szymańska-Kukuczka (04-10-2020, 12:42:54), zdjęcia: D. Madzia, M. Szymańska-Kukuczka

25 września uczniowie z klasy 4a i 4b uczestniczyli w  miłej  wycieczce  przyrodniczej  do  Hażlacha.  Pogoda  dopisała  i  wszyscy  z  przyjemnością powędrowali ścieżką przyrodniczą do źródeł Borgońki. Grupa 31 osób słuchała informacji przewodnika Jana Machały dotyczących leśnych ciekawostek i chłonęła uroki jesiennego lasu. W miejscu przy obelisku myśliwych zrobiono krótki konkurs przyrodniczy, który wygrał Kamil Liszewski a jego koleżanki Lena Linda Czyż  i Martyna Giel zajęły drugie oraz trzecie miejsce.  Zostały rozdane nagrody i dyplomy, a wszystkim uczestnikom wycieczki wyjaśniono zasady zdobywania punktów do książeczek przyrodniczych. Zadowoleni uczestnicy wycieczki poszli poznać uroki nowoutworzonego „Domu Przyrodnika”. Multimedialne prezentacje podobały się uczniom, ale najbardziej popularna była ekspozycja poświęcona pszczołom. Hażlach choć jest małą miejscowością to wywarł pozytywne wrażenie na wszystkich uczestnikach wycieczki i dzieci zadowolone z lekcji przyrody w żywym lesie wrócili do szkoły.

[zobacz zdjęcia]

dodała: L. Najda (27-09-2020, 07:07:20), zdjęcia: L. Najda

24 września uczniowie klasy Ia wzięli po raz pierwszy udział w warsztatach z robotyki, prowadzonych przez doświadczonego nauczyciela i  pasjonata - p. Andrzeja Surmę. Zajęcia odbywały się w dwóch grupach. Z uwagi na panującą sytuację epidemiczną każda grupa wykonywała inne zadanie.  Jedne  dzieci budowały roboty z wykorzystaniem klocków Lego, inne uczyły się podstaw programowania z wykorzystaniem ozobotów. Jeśli sytuacja pozwoli, w czasie kolejnego spotkania role będą odwrócone. Udział w warsztatach sprawił dzieciom wiele radości i wszystkie są zgodne co do tego, aby je ponownie zorganizować.

[zobacz zdjęcia]

dodała: M. Rzeszótko (08-10-2020, 05:13:24), zdjęcia: M. Rzeszótko

23 września, korzystając z pięknej pogody, kl. 5 wyruszyła w góry. Celem wycieczki był szczyt Równicy, ale także - a nawet przede wszystkim - ponowna integracja klasy po okresie nauczania zdalnego. W czasie wycieczki opiekę nad klasą sprawowały nauczycielki: p. Monika Rzeszótko i p. Lucyna Gwóźdź oraz dwie mamy uczniów.

Pogoda dopisała, humory też, zabawy integracyjne w parku linowym były wymagające i zaostrzające apetyt, wejście a także zejście z Równicy trudne, ale  do pokonania. Po powrocie zmęczenie zniknęło w momencie za sprawą lodów, a uśmiechnięte twarze uczestników były najlepszą oceną wycieczki.

[zobacz zdjęcia]

dodała: K. Herzyk (29-09-2020, 05:07:54), zdjęcia: K. Herzyk

23 września klasa 2a powitała kalendarzową jesień! Z tej okazji uczniowie przyszli ubrani w żółtych odcieniach. Zajęcia rozpoczęli porannym kręgiem, aktywizując swoje zmysły. Niektórzy przynieśli dary jesieni, wprowadzili odpowiedni klimat. Nie zabrakło ćwiczeń relaksacyjnych ze zmieniającą kolory lampą w barwy jesieni, czy suszarką, która zastąpiła nam jesienny wiatr. Pobudziliśmy zmysł zapachu dzięki przyniesionej przez dzieci lawendzie oraz olejkowi, który delikatnie rozsiewał swój zapach.

W kolejnej części zajęcia polegały na wzajemnej współpracy w grupach. Drugoklasiści mieli do wykonania misję poszukiwawczą, w każdej z kopert znalazło się zadanie do wykonanie na czas. Wszyscy detektywi spisali się na medal, a plakaty jakie wykonali znalazły się na klasowej wystawie!

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (25-09-2020, 04:55:19), zdjęcia: E. Gancarz, M. Weisman

Klasa 1b wykorzystała ostatnie dni pogody i 23 września przywitała jesień grupowym zbieraniem kasztanów. Jak widać na zdjęciach była to niesamowicie ciekawa lekcja przyrody. Wszyscy uczniowie zadowoleni wrócili do klasy podziwiając wspólne zbiory. Dziękujemy Pani Marcie za miłe towarzystwo podczas jesiennego spaceru.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (22-09-2020, 05:21:51), zdjęcia: E. Gancarz

W Polsce jest ponad 6 mln osób z dysfunkcją słuchu, z czego niemal 900 tys. ma poważny uszczerbek słuchu, część z tych osób  przynależy  do  kultury Głuchych. Komunikują się używając języka migowego. Co roku w ostatnią niedzielę września obchodzą swoje święto. Z tej okazji, w dniu 18 września, uczniowie klasy 1 b przybliżyli sobie  kilka informacji o środowisku Głuchych – poznali podstawowe zwroty w polskim języku migowym oraz zasady używania języka migowego. Zajęcia zostały zorganizowane w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Emocja”.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (16-09-2020, 06:48:15), zdjęcia: E. Bujok

16 września klasa 2a wybrała się na pobliskie skrzyżowanie. Głównym celem wycieczki było zwrócenie uwagi na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas poruszania się w pobliżu jezdni oraz nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały ruch drogowy, zachowania pieszych i pojazdów, zwróciły również uwagę na charakterystyczne znaki drogowe i ich znaczenie oraz oznakowanie przejścia dla pieszych. Następnie dzieci wraz z opiekunami przeszły na drugą stronę ulicy z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa. Po dotarciu nad rzekę Wisłę była chwila na odpoczynek i zjedzenie na łonie natury drugiego śniadania. W drodze powrotnej do Szkoły obserwowaliśmy drzewa i odgadywaliśmy  ich  nazwy.  Po  powrocie  do  szkoły  odbyła  się  pogadanka podkreślająca znaczenie przestrzegania zasad ruchu drogowego i uświadomienia konsekwencji ich łamania. Dzieci na zakończenie narysowały swoje wrażenia z wycieczki pieszej.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Gancarz (23-09-2020, 05:22:53), zdjęcia: E. Gancarz

Klasa 1 b w tym roku szkolnym bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „EMOCJA”, który obejmuje pięć spotkań w ciągu roku szkolnego i polega na rozmowach o uniwersalnych wartościach. Poprzez czytanie bajek, opowiadań, gry oraz odgrywanie scenek i ról uczniowie zostaną prowadzenie w świat, gdzie ludzie nie tylko różnią się od siebie wyglądem, zachowaniem, kolorem skóry, wyznaniem, etc., lecz nie zawsze wszystkie różnice widać gołym okiem np. choroby serca, autyzm, cukrzycę. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia.

Uczniowie klasy 1 b są już po pierwszym module „Kreatywność”, obchodzili w tym dniu (15 września) Międzynarodowy Dzień Kropki. Zapoznali się z historią małej Waszti i odkryli, że tak samo jak ona mogą mieć w sobie ukryty talent. Nie zabrakło w tym dniu również dobrej zabawy z kodowaniem przy użyciu monitora interaktywnego. Jednak największą frajdę sprawiły uczniom ożywające kropki. Zachęcam do przeczytania książki „Kropka” Petera H. Reynoldsa i odkrycia w sobie talentu.

[zobacz zdjęcia]

dodał: Sz. Sikora (22-09-2020, 05:18:12), zdjęcia: K. Wojtyła, M. Rymorz

15 września wyruszyłem wraz z moją klasą na wycieczkę do Oświęcimia, do byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego. Wyjechaliśmy około godziny 7.30, a na miejscu byliśmy o godzinie 8.40. Załatwiliśmy sprawy organizacyjne. Z powodu panującej pandemii musieliśmy zachowywać wszystkie środki ostrożności, a także przejść przez zwykłe zabezpieczenia, czyli bramki wykrywające metal. Po wejściu przez bramę „Arbeit macht frei” zobaczyliśmy 28 jednopiętrowych bloków. Zwiedziliśmy blok 6, w którym można było zobaczyć zdjęcia i ubrania  więźniów, następnie przeszliśmy do bloku 11, w którym zobaczyliśmy zrekonstruowane  cele, sąd więzienny,  a także pomieszczenie w którym więźniowie rozbierali się przed egzekucją. Wychodząc z bloku 11 stanęliśmy pod Ścianą Śmierci. Tam też oddaliśmy hołd wszystkim, którzy zginęli w obozie Auschwitz. Po wyjściu z dziedzińca  pomiędzy blokiem 11 a 10 stanęliśmy przed szpitalem, w którym osławiony doktor Mengele robił pseudomedyczne, okrutne eksperymenty na więźniach różnych narodowości. Następnie zwiedziliśmy blok 17,  który  w  większości  poświęcony  był Żydom. Na parterze znajdowała się największa księga, jaką w życiu widziałem ( księga ma 7 metrów szerokości). Spisane tam są imiona, nazwiska i kraj pochodzenia tysięcy więźniów. Po wyjściu z tego bloku przeszliśmy do krematorium leżącego koło szubienicy, na której po wojnie powieszono komendanta obozu Rudolfa Hessa. W krematorium znajdowała się również pierwsza komora gazowa. Po zwiedzeniu muzeum Auschwitz pojechaliśmy do tak zwanego obozu Auschwitz II-Birkenau w Brzezince. Tam zobaczyliśmy pole o powierzchni około 140 hektarów, na którym stoją drewniane baraki, budynki z cegły oraz ruiny.  Na początek przeszliśmy na rampę wyładowczą i selekcyjną. Zobaczyliśmy wagon, w którym przewożono więźniów oraz usłyszeliśmy o selekcji. Następnie ruszyliśmy do pomnika upamiętniającego zamordowanych w obozie. Pomnik znajduje się pomiędzy ruinami krematorium drugiego a trzeciego. Później zwiedziliśmy barak i wyszliśmy boczną bramą.

To co przeżyłem w Oświęcimiu i w Brzezince trudno opisać. Przeraził mnie ogrom zbrodni jaką popełnili hitlerowcy. Największego przerażenia doznałem, gdy zobaczyłem olbrzymi teren w Brzezince, a także,  gdy patrzyłem na ogromną ilość obuwia zgromadzonego w jednym z budynków. Pomyślałem wtedy, że to przecież jeszcze nie wszystko... Ciężko sobie wyobrazić, w jakich warunkach żyli więźniowie, o ich życiu w głodzie, zimnie, brudzie, o ich codziennym  zmęczeniu,  o życiu w ogromnej ciasnocie, w ciągłym strachu, ciągłej niepewności, oddzielonych od bliskich, karanych  za  najmniejsze  przewinienie  wielogodzinnymi  apelami (najdłuższy trwał aż 20 godzin), zamknięciem w celi, biciem...

My młodzi musimy pamiętać o słowach jednego z więźniów „Auschwitz było, i może się powtórzyć”. Nie możemy do tego dopuścić.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (16-09-2020, 05:07:54), zdjęcia: E. Bujok

14 września dzieci z klasy 2a uczestniczyły w spotkaniu z Panią Bibliotekarką. Celem spotkania było między innymi zapoznanie z zawodem bibliotekarza, rozbudzenie zainteresowania książkami oraz utrwalenie kolejności liter w alfabecie poprzez poszukiwanie zadanych haseł w słownikach. Dzieci bardzo ucieszyły się ze spotkania. Dziękujemy Pani Ani za poświęcony czas.

[zobacz zdjęcia]

dodała: E. Bujok (14-09-2020, 05:15:12), zdjęcia: M. Bujok

Dzieci z klasy 2a doskonale wiedzą, że aby być zdrowym należy się przede wszystkim prawidłowo odżywiać. Każdy rozumie jak ważne jest spożywanie dużych ilości owoców i warzyw. Z myślą o witaminkach, postanowiliśmy zrobić sok owocowo-warzywny. Dzieci przyniosły do szkoły m.in. marchewki, jabłka, gruszki, buraka, pomarańcze, banany i ananasa. Przed przystąpieniem do pracy, zapoznały się z urządzeniem do robienia soku  – sokowirówką, jego działaniem oraz utrwaliły sobie zasady bezpieczeństwa.

Każdy uczeń wrzucał do sokowirówki przyniesione z domu owoce i warzywa. Sok wszystkim bardzo smakował, ponieważ wykonany był przez dzieci, bez dodatku cukru i bez konserwantów.

Degustacja była udana, bezpieczeństwo zapewnione a przy okazji było dużo radości z wykonanej pracy!

Dziękujemy za przyniesione owoce i warzywa!

[zobacz zdjęcia]

dodał: R. Langhammer (03-09-2020, 05:49:54), zdjęcia: G. Chraścina

1 września rozpoczęliśmy rok szkolny 2020/2021. Najbliższe miesiące będą inne, niż wszyscy zdążyli się przyzwyczaić. Inna była również inauguracja roku. Na skromnej, ale uroczystej akademii, spotkali się uczniowie klas pierwszych i piątej, która przygotowała część artystyczną. Wszystkich przybyłych, a szczególnie naszych pierwszaków, powitał dyrektor Roman Langhammer. Powitali ich również uczniowie klasy piątej pod opieką p. Moniki Rzeszótko. W czasie uroczystości odbyło się również pasowanie pierwszaków na uczniów naszej szkoły. Każdy nowoprzyjęty uczeń otrzymał również upominek ufundowany przez Radę Rodziców. W tym roku naukę w naszej szkole rozpoczęło 45 pierwszoklasistów.

W tym miejscu przedstawiamy wychowawców poszczególnych oddziałów:

- kl. 1a integracyjna – p. Lucyna Najda (nauczyciel wspomagający: p. Anna Giza)

- kl. 1b – p. Edyta Gancarz

- kl. 2a integracyjna - p. Katarzyna Herzyk (nauczyciel wspomagający: p. Elżbieta Bujok i p. Dorota Cisowska)

- kl. 2b - p. Małgorzata Sikora - Fryda

- kl. 3a integracyjna - p. Jolanta Herczyk (nauczyciele wspomagający: p. Izabela Strzałkowska)

- kl. 3b -  p. Monika Hernik

- kl. 4a -  p. Anna Szczuka-Pezda

- kl. 4b integracyjna - p. Lucyna Raszka (nauczyciel wspomagający: p. Lucyna Raszka i p. Paweł Sztefek)

- kl. 5 integracyjna -  p. Monika Rzeszótko (nauczyciel wspomagający p. Lucyna Gwóźdź i p. Paweł Sztefek)

- kl. 6a -  p. Małgorzata Szcześniewska-Gawlas

- kl. 6b - p. Jolanta Kubaczka-Mrowczyk

- kl. 7a -  p. Gustaw Chraścina

- kl. 7b -  p. Monika Bitner (nauczyciel wspomagający: p. Lucyna Raszka i p. Paweł Sztefek)

- kl. 8 - Małgorzata Rymorz (nauczyciel wspomagający: p. Marta Cieślar)

Do kadry nauczycielskiej powrócił p. Ireneusz Bosak, który będzie uczył biologii (kl. 5-8) i chemii (kl. 7-8).

Wszystkim – Uczniom, Rodzicom i Nauczycielom – życzymy, aby ten rok szkolny, mimo wielu trudności, przyniósł jak najwięcej satysfakcji i sukcesów!

[zobacz zdjęcia]

Rok szkolny 2019/2020 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2018/2019 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2017/2018 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2016/2017 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2015/2016 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2014/2015 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2013/2014 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2012/2013 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2011/2012 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2010/2011 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2009/2010 - wydarzenia (archiwum)

Rok szkolny 2008/2009 - wydarzenia (archiwum)

[wróć]